Oficjalny portal: Zespół Placówek Oświatowych

Powiększ tekst Zmniejsz tekst powrót Drukuj

Wycieczka do Muzeum Wsi Opolskiej w Bierkowicach

29 wrzesień 2022
„Mamy rady na odpady” to projekt realizowany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Województwa Opolskiego. Muzeum Wsi Opolskiej w Bierkowicach jest jednym z partnerów przedsięwzięcia.
26 września 2022 roku uczniowie klas IV – VI, a 3 października uczniowie klas I - III, wzięli udział właśnie w tym projekcie. Muzeum Wsi Opolskiej zorganizowało i przeprowadziło pokaz kulinarny, pokaz pracy na krosnach (wykonywanie szmaciaków), cerowania, prania ręcznego, robienia mydła gospodarczego oraz ostrzenia noży i drutowania garnków glinianych.
Uczniowie uczestniczyli w grze terenowej i prelekcji na temat gospodarowania odpadami, segregacji śmieci w kontekście historycznych uwarunkowań życia dawnej wsi śląskiej.
Dowiedzieli się na czym polega postawa proekologiczna związana z racjonalnym gospodarowaniem odpadami, poznali możliwości minimalizowania odpadów, maksymalne ich wykorzystanie, dawanie „drugiego życia” zużytym i zniszczonym przedmiotom – promowanie idei „zero waste”, przyczyniającej się do ochrony środowiska naturalnego w skali globalnej.

Autor: Renata Druszcz

Zielona lekcja w Bierkowicach

26 września 2022r., w poniedziałek, uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej w Błotnicy Strzeleckiej wybrali się do Opola, aby wziąć udział w grze terenowej.
Wyjechaliśmy około godziny 9:00, podróżowaliśmy autobusem, a sama podróż zajęła nam godzinę z minutami. Na miejscu zauważyliśmy dużą kroszonkę i duży drewniany budynek ze szklanym wejściem. Przywitał nas pracownik muzeum, który wyjaśnił nam zasady gry „Mamy rady na odpady”. Wszyscy dostaliśmy przewodniki po skansenie, w których na ostatniej stronie zbieraliśmy pieczątki
z odwiedzanych punktów. W  sumie odwiedziliśmy siedem miejsc z różnymi pokazami.
Najpierw zobaczyliśmy pokaz dawnego prania. Dowiedzieliśmy się, że dawniej prano na tarze, używając szarego mydła. Ludzie potrafili wtedy oszczędzać wodę. Następnie pani zielarka pokazała nam, jak się robi mydło z ekologicznych składników. Potem odwiedziliśmy namiot, w którym uczestniczyliśmy w lekcji segregowania śmieci. Niestety, Polska produkuje najwięcej śmieci w Europie. Po prezentacji pan kucharz poczęstował nas smażonym w jajku chlebkiem.
W kolejności powitała nas pani z zagrody „Wełna”. Pokazała nam, jak kiedyś się naprawiało
i cerowało zniszczone materiały i ubrania.
Najbardziej spodobała nam się kuźnia i pokaz drutowania garnków przygotowany przez pana Janusza. Nasz kolega Brajan nauczył się ostrzyć noże.
Przedostatni pokaz robienia „szmaciaków” (dywaników) nie wszystkim się spodobał.
Na końcu trasy wróciliśmy do namiotu. Czekała na nas zupa cebulowa z grzankami i marchewkowe czipsy. Organizatorzy przygotowali dla nas ekologiczne prezenty. Zadowoleni pożegnaliśmy Bierkowice. Do szkoły przyjechaliśmy po południu, na siódmą lekcję.
Podsumowując, wycieczka była ważna, ciekawa i przyjemna, chociaż gryzły nas komary!

Autorzy: klasa V wraz z p. Olesiak

Rejestr zmian podstrony
Informację wprowadził(a): Renata Druszcz (2022-09-29 16:01:42)
Informację zmodyfikował(a): Renata Druszcz (2022-10-05 12:08:32)